Onderwerp: ritme
Doelgroep: 6 tot 16 + jaar
Discipline: Muziek
Tijd: 15 minuten
Werkvorm: Ritmische partituur uitvoeren en ontwerpen
Benodigdheden: Media om filmpje af te spelen
INLEIDING In de meeste hedendaagse muziek wordt elke maat onderverdeeld in 4 tellen. Vraag je leerlingen tot hoeveel we tellen wanneer we muziek gaan spelen. Indien gewenst kan je het bovenstaande filmpje samen bekijken, zo weten de kinderen reeds wat de bedoeling is. KERN In de video zie je hoe de leerkracht de leerlingen laat klappen wat ze zien. Er staan 4 stoelen – verwijzend naar 4 tellen – waarop telkens geen leerling, één leerling of twee leerling zitten. Zit er niemand op de stoel dan klappen ze niet, zit er één leerling dan klappen ze één keer en zitten er twee leerlingen dan klappen ze dubbel. Hierbij moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met het vaste tempo dat de leerkracht blijft aangeven door naar de stoelen te wijzen. Begin met op elke stoel één leerling te zetten. Wanneer de kinderen dit basisritme onder de knie hebben kan je het wat moeilijker beginnen maken. Je kan hiervoor systematisch een leerling van een stoel halen of op één stoel 2 leerlingen zetten. Tips Wijs hen erop dat het heel belangrijk is dat ze naar jou kijken (de dirigent). Wanneer jij stopt met aanwijzen, moeten zij ook stoppen met klappen. SLOT Tot slot kan het leuk zijn om de kinderen jouw rol te laten overnemen. Laat hen om beurt de stoelen vullen en dirigent zijn. |
door Branko Capla