Onderwerp: Tussendoortje
Doelgroep: Lagere school
Discipline: Muziek
Tijd: 10 minuten
Doel: Ritme en dynamiek ontdekken
Werkvorm: Tussendoortje
Benodigdheden:
– Iets kleins om te verstoppen
– Eventueel ritmische instrumentjes
INLEIDING Een dood momentje in de klas? KERN 1. Iemand gaat uit de klas, ondertussen verstopt de leerkracht of een andere leerling een klein voorwerp. Opgelet: de leerling die buiten is, moet weten naar welk voorwerp hij/zij straks op zoek moet. 2. De leerling die buiten was, gaat op zoek naar het verstopte voorwerp. De klas helpt hierbij: – Is de zoeker ver weg van het voorwerp, dan is de klas stil. – Komt de zoeker dichter en dichter in de buurt van het voorwerp, dan maakt de klas steeds meer en luider muziek. – Is de zoeker heel dicht in de buurt van het voorwerp, dan maakt de klas luide muziek. 3. Wanneer de zoeker het voorwerp gevonden heeft, is het direct stil. Tips – De leerlingen kunnen met hun handen trommelen op hun schoot of bank, ze kunnen ook twee potloden/stylo’s tegen elkaar tikken of elke leerling heeft een ritmisch instrument om muziek te maken. – De zoeker moet pas echt nauwkeurig beginnen zoeken als de klas luid muziek aan het maken is. – Indien de zoeker in de buurt is maar het voorwerp niet vindt, kan de leerkracht het spel even pauzeren om nieuwe afspraken te maken: kijkt de zoeker in de juiste richting, dan maakt de klas muziek. Kijkt de zoeker niet in de juiste richting, dan is het direct stil. SLOT Nieuwe zoeker en verstopper? |
Door Marjoleine Van Assche