Onderwerp: Maaltafels
Doelgroep: 2e graad lager onderwijs
Discipline: dans
Tijd: 30 minuten
Doel: De kennis van de maaltafels verankeren door middel van dans
Benodigdheden: post-its, A4, bord
INLEIDING Ervaren van het maalteken Drie leerlingen komen naar voor en gaan naast elkaar staan. De linkse en rechtse leerling steken een aantal vingers op. De middelste leerling beeldt het maalteken uit met benen en armen. De rest van de klas lost de rekensom op. We herhalen dit tot elke leerling eens vooraan heeft gestaan. Associatie met de getallen 0-10 We zoeken nu voor elk getal van 0 tem 10 een bepaalde beweging. Aan welk beeld denken de leerlingen bij elk cijfer, en welke beweging kan je hierbij maken? We leggen de bewegingen vast en schrijven per cijfer/beweging een kernwoord op bord. KERN Oefenen op de maaltafels De leerlingen worden in 5 groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt 20 post-its. Op elke post- it staat een rekensom. De leerlingen zoeken in groep de juiste oplossing voor elke som en noteren de uitkomsten op de post-its. Bewegingen vastleggen De leerlingen plakken de post-it met hun uitkomsten in een vaste volgorde op een blad (danspartituur). Aan de hand van de kernwoorden die aan bord staan, koppelen ze de juiste bewegingen aan hun uitkomsten. Als hun uitkomst twee cijfers bevat, zijn er twee opties: 1. Als het fysiek mogelijk is, kunnen de leerlingen de twee bewegingen combineren. 2. Indien niet combineerbaar, lossen we het anders op: de ene helft van het groepje doet de ene beweging, de andere helft de andere. Oefenen op synchroon dansen Zodra de bewegingen vastgelegd zijn, oefenen de leerlingen hun choreografie in. Eens ze vertrouwd zijn met de choreografie, proberen ze deze zo gelijk mogelijk uit te voeren. Om te oefenen, gaan de leerlingen hiervoor eerst in een kring staan zodat ze elkaar goed kunnen zien. Eens dit lukt, kunnen ze oefenen om synchroon te dansen op één rij. SLOT Eindopdracht: De leerlingen brengen op basis van hun danspartituur een korte bewegingsreeks waarbij ze de uitkomsten laten invullen door het publiek. De groepjes gaan één voor één naar voor om hun choreografie te tonen. De rest van de klas probeert te raden welke uitkomsten gedanst worden. dinsdag 25 januari 2022 |