Onderwerp: lijnen – schilderen – tekenen
Doelgroep: 2e en 3e graad lager onderwijs
Discipline: Dans en Beeldende Kunsten
Tijd: 20 minuten
Doel: De leerlingen experimenteren mijn verschillende soorten lijnen.
Werkvorm: Improvisatie
Benodigdheden:
- White board stiften of krijt
- Zakdoeken of wasmateriaal
INLEIDING Verzamel jouw klas aan een groot lang raam, een spiegel of op een groot stuk grond. KERN – Geef je leerlingen de opdracht om op de muziek een lijn te tekenen met een marker op de spiegel die van links naar rechts gaat en toont hoe de muziek klinkt. – Laat hen deze lijn volgen van dichtbij met een opgedragen/zelfverzonnen lichaamsdeel. – Herhaal dit maar nu van ver weg en door de hele zaal. – Herhaal dit met afwisselende lichaamsdelen. Tips Moedig de leerlingen aan in het gebruik van minder voor de hand liggende lichaamsdelen zoals bijvoorbeeld de pink, de nek, … . SLOT Laat de leerlingen met een lijnentekening aangeven hoe ze de les vonden gaan. Geef verschillende tussenstatement hiervoor: – ging het goed om de lijnen te volgen met verschillende lichaamsdelen? Teken dan een stukje recht lijn. – ging het minder goed een kromme lijn. – … |
Bekijk hieronder hoe de dansers van Anne Teresa De Keersmaeker lijnen tekenen terwijl ze dansen:
Door Maud Tielemans